در حال بارگیری...
17 سپتامبر

چگونه سرعت واقعی اینترنت خود را محاسبه کنیم؟

همه ی ما اعدادی را که برای سرعت اینترنت مطرح می شود مثلاً ۶۴، ۱۲۸، ۵۱۲، ۱ مگ، ۲ مگ و غیره شنیده ایم و از هر کس که سرعت اینترنت او را بپرسیم چنین اعدادی را می گوید. بعضی اشخاص هم عدد نوشته شده کنار ساعت کامپیوتر را به عنوان سرعت اینترنت خود می دانند و مثلاً می گویند سرعت اینترنت من ۵ مگ است در حالی که هیچ کدام از این اعداد سرعت واقعی اینترنت به حساب نمی آید. من تا کنون تعداد زیادی اشتراک  اینترنت برای خود و دیگران از شرکت های مختلف گرفته ام. گاهی سرعت اسمی ۱۲۸ است ولی واقعاً با سرعت ۵۱۲ دانلود می کند و گاهی به نام ۱ مگ اینترنت می گیریم ولی از ۱۲۸ هم پایین تر است. اینجا یک سوال مهم مطرح می شود که می خواهم پاسخش را به تفصیل بگویم.
سرعت واقعی اینترنت خود را از کجا بفهمیم؟
سرعت واقعی اینترنت، همان سرعت دریافت اطلاعات است. در اصطلاح اینترنتی به هر گونه دریافت اطلاعات، دانلود می گوییم. وقتی یک صفحه ی اینترنتی را باز می کنیم دانلود کوچکی انجام می گیرد و هنگامی که یک فایل آهنگ را دریافت می کنیم دانلود بزرگتری صورت می پذیرد. سرعت واقعی را در حین دانلودهای بزرگ می توان فهمید.
فعلاً درباره ی روش های افزایش سرعت دانلود یعنی نرم افزارهای  شتاب دهنده یا
download accelerator
حرف نمی زنیم. وقتی به طور عادی شروع به دانلود یک فایل حجیم می کنید، صفحه ای جلوی شما قرار می گیرد که درصد، مدت زمان و سرعت دانلود را نشان می دهد. سرعت دانلود همان عددی است که بر حسب کیلوبایت در ثانیه یعنی با علامت
KB/S
یا
KBPS
نشان داده می شود.مثلاً می نویسد
۵۰KBPS
یعنی ۵۰ کیلوبایت در ثانیه. این عدد در ساعات مختلف شبانه روز و در هنگام دانلود از سایت های مختلف تغییر می کند ولی هر کاربر می تواند پس از مدتی مقدار متوسط آن را بفهمد. مقدار متوسط سرعت دانلود، بدون استفاده از شتاب دهنده های اینترنتی، همان سرعت واقعی اینترنت ماست.
دقت شود که این عدد بر حسب کیلو بایت در ثانیه است در حالی که ما معمولاً سرعت اینترنت را بر حسب کیلوبیت  در ثانیه ذکر می کنیم. هر بایت ۸ بیت است. مثلاً اگر سرعت دانلود من ۵۰ کیلوبایت باشد سرعت واقعی اینترنتم ۴۰۰ کیلوبیت به حساب می آید یعنی ۸ برابر!
پس فریب اعداد و ارقامی را که شرکت ها برای تبلیغ می گویند نخوریم و سرعت واقعی اینترنت خود را همیشه از روی دانلودها بسنجیم.
بسیاری از شرکت ها اعداد بالایی را مطرح می کنند ولی در واقع سرعت پایینی ارائه می نمایند.
سوالات متداول در این زمینه:
سوال: عددی که کنار آیکون وایرلس من نوشته شده چه مفهومی دارد؟
پاسخ: این عدد حداکثر سرعت  مودم شما را نشان می دهد و همیشه بالاتر از سرعت واقعی اینترنت است. این عدد هرگز در مکان ها و شرایط مختلف تغییر نمی کند مگر که مودم را عوض نمایید.
سوال: من اینترنت ۵۱۲ گرفته ام و سرعت دانلود ۵۰ دارم. با این حساب یعنی سرعت واقعی اینترنت من ۴۰۰ است و سرم را کلاه گذاشته اند؟
پاسخ: نه! همیشه اندکی تفاوت به دلیل شلوغی خطوط، طبیعی است. اما مثلاً من که اینترنت ۱ مگ گرفتم و سرعت دانلودم ۱۲ بود سرم را کلاه گذاشته بودند.
سوال: این اعداد که شرکت ها می گویند مثلاً ۱۲۸ یا ۵۱۲ در کجای کامپیوتر نوشته شده؟
پاسخ: دسترسی به این عدد آسان نیست و در جای در دسترسی نوشته نشده! اگر وارد
Modem Configuration
گردید، در صفحه ی ساخت کانکشن مودم، آخرین مرحله که می رسید، اعداد مذکور را می نویسد.
سوال: آیا می توان سرعت اینترنت را با استفاده از نرم افزارهای شتاب دهنده، افزایش داد؟
پاسخ: بله! در مورد سرعت لود شدن صفحات تا کنون تست نکرده ام ولی در مورد سرعت دانلود، برخی نرم افزارهای شتاب دهنده تاثیر چشمگیری دارند و این به دلیل برقراری  همزمان چندین اتصال با سایت مورد نظر و استفاده از حداکثر پهنای باند برای انجام دانلود است. بهترین تاثیری که تا کنون مشاهده کرده ام از نرم افزار
Internet Download Manager

بوده که افزایش سرعت را تا حد باور نکردنی با آن تجربه نموده ام. مثلاً امشب با اینترنت ۵۱۲ یک فایل ۷۰۰ مگابایتی را دانلود نمودم و سرعت دانلود در حدود ۲۴۰ کیلوبایت بود یعنی تقریباً ۲ مگابیت در ثانیه! البته یادآوری می گردد که نرم افزار را فقط از منابع مطمئن دریافت نمایید و هر نرم افزاری که روی اینترنت گذاشته شده یا برایتان ایمیل می گردد نصب نکنید

دیدگاه خود را بنویسید

*

code